Matfobi..

Jag är en mycket rädd människa när det gäller att prova nya maträtter...Kanske beror det på att jag som liten aldrig tvingades smaka på nåt jag jag inte tyckte verkade gott..Mor eller far lagade helt enkelt min favortimat ( fiskbullar i dillsås ) när de andra skulle äta nåt som jag ansåg skumt...Vilket var ofta..

Saker jag bara inte vågar (och vägrar) smaka:
Sushi.
Skaldjur.
Gravad lax.
Sill.
Bläckfisk.
Janssons frestelse.
Mögelost.
Sojakorv.
Leverpastej..
Ripa, tjäder, anka och andra fåglar som inte är kyckling.
Kronärtskocka
Lamm, björn..
bla bla..listan kan bli lång...

Denna fobi har lett till många probem under åren..Började till exempel grina ( blev iaf rejält fuktig i ögonen) när Pickys snälla far skulle bjuda oss på sushi, ändå var det inte rå fisk i rullarna utan gravad lax och kräftstjärtar..Men det gick bara inte..Kunde inte ens äta en rulle efter  att jag pillat bort fisken...Skammen var total. Det ska tilläggas att detta var första gången hans päp bjöd mig på middag...Men underligt nog inte den sista =)

En annan gång, för säkert 5 år sedan, blev jag bjuden på lappkok ( typ renens alla delar i en gryta ). Självklart kunde jag inte förmå mig att smaka och då tog den snälle farbrorn som stod för maten fram julskinka till mig. Perfekt tänkte jag, fram tills han började sleva upp potatis till mig från grytan där renen kokade...Har än idag svårt för julskinka...

Detta är ett problem som jag verkligen vill bli av med, hjälp mig!
Nån?

                                       image27



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0